Requiem pour L.

Les ballets C de la B, Festival de Marseille, Berliner Festspiele, Fabrizio Cassol, Alain Platel (Belgia, Francja, Niemcy)

19, 20 lutego 2019

Godz. 20:30

CENTRUM KONGRESOWE ICE KRAKÓW, 
UL. MARII KONOPNICKIEJ 17  
Sala Audytoryjna

Czas trwania: 100 minut
Bilety: 100 zł

Muzyka: Fabrizio Cassol na podstawie Requiem Mozarta

Reżyseria: Alain Platel

Dyrygent: Rodriguez Vangama

Z udziałem i w wykonaniu: Rodriguez Vangama (gitara i elektryczna gitara basowa), Boule Mpanya, Fredy Massamba, Russell Tshiebua (śpiew), Nobulumko Mngxekeza, Owen Metsileng, Stephen Diaz/Rodrigo Ferreira (śpiew liryczny), Joao Barradas (akordeon), Kojack Kossakamvwe (gitara elektryczna), Niels Van Heertum (eufonium), Bouton Kalanda, Erick Ngoya, Silva Makengo (likembe), Michel Seba (perkusja)

Dramaturgia: Hildegard De Vuyst

Asystent muzyczny: Maribeth Diggle

Asystent choreografa: Quan Bui Ngoc

Wideo: Simon Van Rompay

Kamera: Natan Rosseel

Scenografia: Alain Platel

Wykonanie scenografii: Wim Van de Cappelle we współpracy z  atelier scenograficznym NTGent

Reżyseria światła: Carlo Bourguignon

Reżyseria dźwięku: Carlo Thompson, Guillaume Desmet

Projekt kostiumów: Dorine Demuynck

Inspicjent: Wim Van de Cappelle

Fotografie: Chris Van der Burght

Kierownicy produkcji: Katrien Van Gysegem, Valerie Desmet

Asystent reżysera i menadżer tournée: Steve De Schepper

Stażysta sztuki performatywne: Lisaboa Houbrechts

Stażysta maszyneria sceny: Ijf Boullet

Podziękowania dla: Isnelle da Silveira, Filip De Boeck, Barbara Raes, Griet Callewaert, atelier NTGent, Mevrouw S.P., Juffrouw A.C., Fondation Camargo (Cassis, Francja), Sylvain Cambreling, Con-nexion vzw

Jesteśmy szczególnie wdzięczni L. i jej rodzinie za ich szczerość, ogromne zaufanie i wyjątkowe wsparcie dla tego niezwykłego projektu.

W porozumnieniu z: dr. Marc Cosyns

Produkcja: les ballets C de la B, Festival de Marseille, Berliner Festspiele

Koprodukcja: Opéra de Lille (FR), Théâtre National de Chaillot Paris (FR), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (LU), Onassis Cultural Centre Athens (GR), TorinoDanza (IT), Aperto Festival/Fondazione I Teatri –Reggio Emilia (IT), Kampnagel Hamburg (DE), Ludwigsburger Schlossfestspiele (DE), FestspielhausSt. Pölten (AT), L’Arsenal Metz (FR), Scène Nationale du Sud-Aquitain –Bayonne (FR),La Ville de Marseille-Opéra(FR)

Dystrybucja: Frans Brood Productions

les ballets C de la B  jest wspierany przez flamandzkie władze ( Flemish authorities), City of Ghent, Province East Flanders, North Sea Port i Belgian Taxshelter

„Requiem pour L” to jedno z najważniejszych wydarzeń scenicznych ostatnich lat. Zjawisko wykraczające poza ramy, w jakich zwykliśmy umieszczać teatr i postrzegać jego rolę. Seans, który uwalnia nowe obszary wrażliwości, przeżywania życia i tego co otwiera się po nim... Doprowadza do kresu. To jeden z najgorętszych tytułów tego roku, który wzbudził dyskusję o granicy między sztuką, a życiem. „Requiem pour L” nie pozostawia nikogo obojętnym.

Czternastu muzyków z całego świata spotyka się wokół Requiem Mozarta. Rekonstruując to dzieło łączą swoje własne style muzyczne z gatunkami takimi jak jazz, opera i popularna muzyka afrykańska. Uznany reżyser muzyczny, kompozytor Fabrizio Cassol kontynuuje pisanie osobistej historii artystycznej, w której łączy różne kultury muzyczne wokół jednego tematu. Raz po raz poszukuje sposobów pisania nowych historii w nawiązaniu do prac już istniejących oraz łączenia ich z ustnymi i pisemnymi tradycjami. Do pracy nad Requiem pour L. zaprosił muzyków, z którymi już wcześniej pracował (m.in. w Macbeth i Coup Fatal), a także nowych artystów.

Na poziomie teatralnym reżyser Alain Platel wraz z zespołem szukają wizualnych i fizycznych środków wyrazu dla tworzenia obrazów i skojarzeń przywoływanych przez Requiem: od mszy żałobnej po masowy grób, w którym Mozart został pochowany. Dla stylu pracy Cassola i Platela wspólne jest łączenie kultur, dzięki temu udaje się im stworzyć nowe uniwersum. Artyści współpracowali wcześniej przy Nieszporach Maryjnych Monteverdiego vsprs, 2006), Pasji wg św. Mateusza Bacha (pitié !, 2008) i repertuarze barokowym (Coup Fatal, 2014).

Przedstawienie miało premierę w styczniu 2018 r., od tego czasu odwiedziło wiele znaczących festiwali i teatrów m.in. w Berlinie, Marsylii, Brukseli, Londynie, Amsterdamie, wszędzie wywołując autentyczne wzruszenie publiczności i aplauz na stojąco.